Rabu, 20 April 2011

Macam Mana Nak Sombong

tak mungkin nak sombong
saya kata di university saya bisa berjaya
.phd ke .phb ke .php ke .phf ke
tak lah otak dibuat sendiri
bagaimana saya nak kata semua hasil kerja keras saya
bijih besi saja tak dapat dibuat
matahari dan bulan bukan saya yang menjalankan
apa yang hasil kerja keras saya
otak dah ada, tangan dah ada, kaki dah ada, mulut dah ada, mata dah ada
nak kata semua hasil kerja keras saya
apa yang jadi hasil kerja keras saya?
tak de
jangan banyok cakap, tak lah semua itu kita dapat dari hasil kerja keras
janganlah takabur, janganlah sombong, janganlah kata saya hebat
fir'aun bagaimana hebat mati juga dalam laut
qarun bagaimana kaya mati juga ditimbun bumi
apa yang nak kata hasil kita?
tak ingat ke kita siapa yang sudah memberi semuanya?
akal dan otak diberi bukan untuk rakus mengejar harta dan dunia
tapi untuk dipakai mengenal siapa yang sudah menjadikan mu dari setetes mani
masih nak kata saya hebat ke?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar